電力中央研究所 報告書(電力中央研究所報告)
報告書データベース 詳細情報
報告書番号
SE24004
タイトル(和文)
化石CCU排出量の帰属問題―国内外の制度的動向に基づく考察―
タイトル(英文)
Attribution Issue for Fossil-Origin CCU Emissions: Considering Domestic and International Institutional Trends
概要 (図表や脚注は「報告書全文」に掲載しております)
背 景
化石燃料由来CO2の回収・利用(Carbon Capture and Utilization、以下CCU)による生産物は、他の化石燃料利用を置き換えることで排出削減に寄与しうる。一方、その使用後に再排出される「化石CCU排出量」は、制度上、計上主体(国家や事業者)が不明確である。これはCCUの普及拡大を阻害しうるものであり、本報告では「帰属問題」と呼ぶ。
目 的
国内外の制度動向を踏まえ、「化石CCU排出量の帰属問題」の解消に向けて検討すべき論点を考察する。
主な成果
1. 化石CCU排出量の帰属が問題になる理由
CCUS(Carbon Capture, Utilization and Storage)・CDR(Carbon Dioxide Removal)の全技術のなかで、化石燃料由来CO2を用いたCCUだけが大気中のCO2を増加させるため(図1)、この化石CCU排出量はいずれかの主体に帰属される必要がある。
2. 国家間の帰属ルールの動向
IPCCインベントリガイドライン(IPCC GL)では、排出国で計上(輸入国側帰属)の原則論と、回収CO2が貯留されない場合には発生源で計上(輸出国側帰属)とする例外規定が並立している。さらに、パリ協定には、国別の削減目標(NDC)の達成において国家間の排出量按分を可能とする規定や、CCUによる排出削減の国家間での移転を認める規定がある。これらのうち、どのルールに従うべきかは、必ずしも明確ではない。
3. 日本国内の事業者間の帰属ルールの動向
排出量算定・報告・公表(SHK)制度では、化石CCU排出量を回収側・利用側の両方に一旦計上した上で、回収量に応じて排出量を控除可能な「回収価値」を回収側が保持し、これを両者で取引可能とする案が示された。他方、水素社会推進法の支援基準である「炭素集約度」の算定方法は、化石CCU排出量をカウントしない。このように、算定方法に関する複数の考え方が並存している。
4. 帰属ルールの制度設計の選択肢と論点
これらのルールで論点となっているのは、「どの主体に排出の初期帰属を寄せるか」と「初期帰属後に当事者間での事後調整を可能とするか」の2点である。前者については、「回収側に帰属」「利用側に帰属」「(事後の調整を前提に)両方に帰属」という選択肢が、後者については、「調整不可」「排出量の按分」「オフセットと相当調整」「(両方に帰属とする場合の)回収価値の取引」という選択肢があり、これらの組み合わせで、7通りの制度設計が可能となる。しかも、国際制度と国内制度で制度設計を揃えない場合には、国際と国内の組み合わせは49通りとなる(図2)。
初期帰属も事後調整も唯一の正解となる選択肢はなく、意見の収斂も見られない。国内外の様々なルールの設計がばらついているのはこのためであり、混乱が生じる原因となっている。現在のIPCC GLは初期帰属についての記載が曖昧であるが、2027年までにGLを見直すことになっており、もしルールが明確になれば、各国が国際ルールに合わせることで、制度設計の選択肢の幅が狭まり、阻害要因の緩和を期待できる。
また、どのようなルール設計においてもトラッキングが運用上重要であると同時に、事後調整の方法として「相当調整なしでのオフセット」を認めると、化石CCU排出量がどこにも計上されないノーカウントが生じることに注意する必要がある。
概要 (英文)
The re-emission of CO2 from Carbon Capture and Utilization (CCU) products derived from fossil fuel-origin CO2, referred to as "Fossil-origin CCU emissions" in this report, is not clearly accounted for under existing institutional frameworks. This report refers to this challenge as the "attribution issue" and seeks to examine key considerations for its resolution considering domestic and international institutional developments. The attribution of fossil-origin CCU emissions becomes an issue because, among all CCUS technologies, only CCU using fossil fuel-origin CO2 leads to an increase in atmospheric CO2. The IPCC Inventory Guidelines (IPCC GL) provide both a general principle and an exception: emissions are primarily accounted for in the country where they occur (attributed to the importing country), but if the captured CO2 is not permanently stored, emissions may be attributed to the source country (exporting country). In addition, the Paris Agreement allows for the allocation of emissions reductions across countries to meet their Nationally Determined Contributions (NDCs) and permits the transfer of emission reductions through CCU. However, it remains unclear which rule should take precedence. In Japan, attribution rules among companies vary. Under the "Santei", "Hokoku" and "Kohyo" (SHK) greenhouse gas system, fossil-origin CCU emissions are initially accounted for by both the capturing and the utilizing companies. However, the capturing company retains a "capture value," which enables emission reductions based on the amount of captured CO2, and this value can be traded. Key issues in these attribution frameworks include (1) determining the initial attribution of emissions and (2) whether to allow post-attribution adjustments between participating companies. For the former, options include attribution to the capturing company, the utilizing company, or both (with post-adjustments assumed). For the latter, options include prohibiting adjustments, proportionally allocating emissions, allowing offsets with equivalent adjustments, or trading capture values when both companies are initially attributed emissions. These combinations result in a complex array of institutional designs. There is no single right answer for initial attribution or post-adjustment, and consensus has yet to emerge. The inconsistency in rule design across domestic and international frameworks contributes to confusion. The current IPCC GL lacks clear rules on initial attribution, but a revision is scheduled for 2027. If the rules become more explicit, alignment with international standards could reduce institutional complexity.
報告書年度
2024
発行年月
2025/04
報告者
担当 | 氏名 | 所属 |
---|---|---|
主 |
坂本 将吾 |
サステナブルシステム研究本部 気象・流体科学研究部門 |
共 |
上野 貴弘 |
社会経済研究所 |
キーワード
和文 | 英文 |
---|---|
二酸化炭素・回収・利用 | Carbon Capture and Utilization |
カーボンリサイクル | Carbon Recycle |
化石CCU排出量 | Fossil-oriented CCU emissions |
帰属問題 | Attribution Issue |